maandag 12 augustus 2024

Dag 1: van Metz naar Ars-sur-Moselle

Eindelijk kunnen we vertrekken voor nog een weekje op de Gr5, weer een stukje verder richting Nice. Vandaag staat een makkelijke inloop-etappe op het programma van Metz, mn eindpunt van vorig jaar naar Ars-sur-Moselle, zo'n 17 km verder. Makkelijk omdat het niet zo lang is, weinig hoogtemeters telt en ook omdat ik straks met de trein terug naar Metz ga en dus geen volle rugzak moet meenemen. 
Wegens de verwachte hitte (het is hier ook code Oranje en daar wordt overal voor gewaarschuwd hier) begin ik er vroeg aan. Ontbijt in het hotel is vanaf 6 uur dus iets na 7 ben ik weg. 
Ik verwacht eigenlijk niet zo veel van de erappe omdat een groot deel over grondgebied Metz en door de dorpjes aan de overkant van de Moezel gaat. Toch wordt het een verbazend mooie wandeling. Aan de oevers in Metz kom ik veel groepjes lopers tegen met eenzelfde uniform, ik vermoed van een marine school of iets. De ene borst vooruit blakend va' de conditie, de andere hijgend en strompelend achteraan...
Plots is de weg versperd door een gesloten zomerbar/festival. Omdat ik maar 100 meter over het terrein moet en de weg erachter verder gaat, ga ik het half gesloten hek door. Aan de andere kant is er echter geen doorkomen aan en bovendien word ik al redelijk onvriendelijk terug gewezen door een bewakingsagent. Ik moet en zal de omleiding volgen. 
Aan de overkant van de Moezel volgt nog een mooi pad langs de oever, tusse' het groen. Ook hier plots "route barree", deviation. Werken deze keer. De vorige security guard nog indachtig volg ik de omleiding maar. 2 km "beige" ipv groen.
De rest van de weg gebruikt een hele reeks voetpadjes en smalle wegeltjes tusse' de verschillende dorpjes, sommigen helemaal overgroeid en daardoor lekker beschut tegen de zon die al in full force staat te bakken. 
Iets voor twaalf ben ik al aan het station. Door de omleidingen zijn het bijna 19 km geworden, met een kleine 300 hoogtemeters. Een heel geslaagde starter!

3d- video van de route : https://www.relive.cc/view/vQvxQ1PEn9O

Geen opmerkingen:

Een reactie posten