dinsdag 13 augustus 2024

Dag 2: Van Ars-sur-Moselle naar Pagny-sur-Moselle

Ook vandaag nog hitte-alarm, met temperaturen boven de 30 graden. 
Vandaag staat wel een van de zwaardere tochten van de week op het programma. 26 km naar Pagny-sur-Moselle, met meer dan 700 hoogtemeters. Normaal ging ik overnachten in Pont-a-Mousson, maar omdat de treinverbinding naar Metz even goed is heb ik besloten om een extra dagje in Metz te blijven en ook deze tocht met lichtere bepakking te doen. De dagen erna beloven immers iets koeler te worden.
De trein naar Ars-sur-Moselle vertrekt om 7u39, en is compleet leeg. Iets voor acht ben ik aan het wandelen, na nog wat gekoelde drank ingeslagen te hebben in de lokale krantenwinkel. Extra aanvulling op de 2 liter die al in mn rugzak zat. Het zal nodig zijn. 
De tocht loopt bijna de hele tijd door bos, wat natuurlijk een zegen is voor tegen de bakkende zon die al onmiddellijk op het appel is. De eerste kilometers lopen nog achter tuintjes maar ook die achterpaadjes zijn helemaal overgroeid en geven voldoende schaduw.
Het wordt met de minuut warmer. Na de eerste van de 3 keer de valleiwand op te lopen lijkt het of ik zo uit de douche kom. 
Hoewel het volgens het weerbericht 2 graden minder heet zou zijn, lijkt het vandaag veel erger.
Als ik het dorpje Gorze passeer koop ik iets dat ik al jaren niet gekocht heb: een ijslolly !
Als ik smiddags even stop om iets te eten krijg ik plots een tekstbericht dat de chambre d'hote waar ik zaterdag zou overnachten mijn reservatie annuleert. Da's een tegenvaller, want dat is in the middle of nowhere. Peinzend gesp ik terug mn rugzak aan en begin mn weg terug door het compleet verlaten bos.
Een gehuchtje verder is er een dorpsfontein met drinkbaar en heel fris water. Ik vul mn drinkbus volledig bij. 
Rond 15u kom ik in Pagny-sur-Moselle aan. Net op tijd voor de trein terug naar Metz . De teller op mn gps heeft een flinke 28 km aan. Daar zal de kleine afwijking van de bewegwijzering tov mijn track voor een stuk wel mee te maken hebben. 
Ik denk dat ik het rondje van 3km naar  het centrum van Metz vanavond maar eens over sla.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten