zondag 11 augustus 2024

GR5 Frankrijk 2024

Het is weer tijd voor een volgend hoofdstuk in het GR5-avontuur. 
Eind juni hebben Marleen en ik het Nederlandse stuk afgewerkt, zodat heel het stuk vanaf het begin in Hoek van Holland tot aan Zoersel nu gelopen is. 
Nu ga ik alleen verder waar ik vorig jaar gestopt ben, en dat was in het centrum van Metz, aan de Moezel.
Om kwart over acht sta ik op het perron in Schelle. Ik vind het altijd bijzonder om een buitenlandse reis te kunnen starten op een paar honderd meter van je deur. 
4 treinen en 1 bus zullen vandaag nodig zijn om deze namiddag in Metz aan te komen. 
De eerste 2 treinen zijn heel rustig. De trein Brussel Luxemburg zit daarentegen overvol en ik ben blij dat ik nog een plekje naast iemand kan bemachtigen. 
In tegenstelling tot een vliegtuig heeft niet iedereen op de trein dezelfde bestemming en tegen dat we in Libramont zijn is de trein al terug half leeg. Ik luister naar wat reismuziek terwijl ik geniet van het Ardeense landschap dat onder een stralende zon voorbij glijdt. 
In Luxemburg moet ik even overstappen op een bus omdat de trein naar Thionville niet rijdt wegens werken. Al gauw zijn we weer onderweg. Reizen is leuk op deze manier, ook al duurt het iets langer. 
Precies op tijd kom ik om kwart na drie in Metz aan. Tijd genoeg om in te checken, de stad een beetje te verkennen en een terrasje te doen. 
Morgen begint het echte werk. En het wordt warm, heeeel warm. Voor morgen voorspellen ze tot 36 graden. En dat geldt ook voor overmorgen, maar dan komt er onweer. Het plan is dus om zo vroeg mogelijk te vertrekken. Gelukkig serveert het hotel ontbijt vanaf 6 uur... 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten