zaterdag 17 augustus 2024

Dag 6/7 Dommartin sous Amance naar Brin-sur-Seille

Gisteren dacht ik lang dat ik de enige gast ging zijn op de boerderij, tot er zich nog een Duits koppel mij vervoegde op het terrasje voor het gebouw. Vanmorgen in de eetkamer zaten we plots met 10 aan tafel! Blijkbaar waren er nog 2 gezinnen laat toegekomen. 
Na een gezellig ontbijt ben ik rond half negen terug op pad. De etappe is de kortste van de week. Normaal 14 km tot Bioncourt maar nu ik de bus ga nemen in Brin-sur-Seille is het maar 12 km. De bus komt om 13 uur, dat geeft me dus tijd genoeg. Eerste stop is Amance zelf, een klein dorpje op een heuvel. Het is een klim van zo'n 200 meter maar dat is dan ook het enige stijgwerk voor vandaag. Onderweg moet ik even halt houden voor een kudde koeien die de weg over moet. De vriendelijke boer zegt me dat het vandaag goed wandelweer is, beetje minder warm. Ik beaam het volledig. 
Een beetje verder is een man mirabellen aan het oogsten in een fruitgaard. Hij roept of ik er wil hebben. Ik knik van ja, en ik mag een handvol nemen uit de hoop die hij in zijn t-shirt houdt. We maken nog een kort praatje over de Gr5, en ik vervolg mijn weg naar de kerk. Daar is een bankje met een fantastisch uitzicht waar ik even een pauze hou. Daarna is het bergaf. Eerst nog asfalt, en dan grind. Brede veld- en boswegen. De bossen rond Brin-sur-Seille zijn blijkbaar populair bij mountainbikers, de meeste duidelijk lokale inwoners die een beetje aan beweging willen doen.
Een uur te vroeg kom ik in het dorp aan, maar er is een supermarktje en een restaurant/café dus ik dacht: dat uur krijg ik wel ingevuld. Maar nee hoor, zowel de winkel als jet café zijn gesloten wegens jaarlijkse vakantie. Ik zet me op een bankje op een pleintje, in de schaduw. Als het tijd is ga ik richting de bushalte en het is een opluchting dat er nog iemand anders staat te wachten. De bus precies op tijd, en de chauffeur zegt "c'est gratuit". Owkey dan !
Nu een namiddagje rust, hoewel ik het toch niet kan laten om naar het place Stanislas te wandelen voor wat sightseeing. Als je dan toch in Nancy bent...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten