vrijdag 15 juli 2022

GR5

Gr-routes hebben me altijd wel wat geïntrigeerd. Iedereen kent ze wel, die rood-witte merktekens die je overal wel lijkt tegen te komen. Waarheen gaan die, en zouden er veel mensen zijn die die echt volgen? 


Dan was er enkele jaren terug de fictie-reeks GR5 op tv. Dat heeft mijn interesse wel aangewakkerd, en toen ik 2 jaar geleden voor een fotoreis in de Franse Alpen was en daar ook de bekende tekens zag staan langs fantastische bergpaden, was mijn interesse uitgegroeid tot enthousiasme. 

Vorig jaar ben ik dan met mijn zot plan op de proppen gekomen om zelf die iconische Gr5 te beginnen wandelen. De GR, die van Hoek van Holland in Nederland helemaal tot in Nice aan de Middellandse zee loopt, en onderweg o.a de Ardennen, de Vogezen, de Jura en de Alpen over gaat. In totaal zo'n 2200 km en ontelbare hoogtemeters. 

Natuurlijk ga ik dat niet in 1 keer uitlopen. Het plan is om het stuk Vlaanderen met dag- en weekendwandelingen te doen, en de rest met meerdaagse tochten over jaren heen. 

Het Vlaamse stuk zijn Marleen en ik vorig jaar begonnen vanaf Bergen op Zoom en we zitten nu in Westmalle. Een grotere doorgaande tocht met bepakking dat ging dit jaar iets voor mij alleen zijn.

En zo komt het dus dat ik met mn rugzak momenteel op de trein zit voor een eerste 9-daagse staptocht door Luxemburg. Ik begin nog in België maar het grootste deel van de tocht zal door het Groot Hertogdom voeren, langs enkele iconische wandelpaden in wat ook wel Klein Zwitserland wordt genoemd.het pad loopt dikwijls zo dicht bij de Duitse grens dat ik zelfs 2 keer ga overnachten in Duitsland. 

Het is overigens ook de allereerste keer in mijn leven dat ik echt alleen op stap ga. Ik ben benieuwd hoe me dat gaat bevallen.

Groetjes,

Rudy

De volledige Gr5  (tot het meer van Geneve, de rest moet ik nog op de kaart zetten) kan je hier zien, alsook het traject dat ik tot nu toe gewandeld heb :

Gr5 Overzichtskaart







1 opmerking: