dinsdag 14 februari 2012

We did it ! We survived mount Doom ...

Vandaag was de grote dag : De Tongariro Alpine Crossing. Zeker voor Marleen zal het toch wel een van de grotere wandelingen uit haar wandelgeschiedenis worden.
Het begint 's morgens al wel een beetje onheilspellend als het rond 5 uur 's morgens plots hevig begint te regenen. Gelukkig houdt het ook snel weer op, en als we rond 6 uur opstaan, is het al terug droog.
Om half zeven staat ons volledig Cooked breakfast met omelet, hashbrowns, spek, worst enz.. klaar. , en om 7 uur stipt vertrekken we met 2 busjes (we zijn met 12 wandelaars) naar het vertrek van de route. De echte trek vangen we aan om half acht.
Het humeur is goed, het weer ook. In de verte zijn er opklaringen te bespeuren, het is droog, maar de toppen zitten wel volledig in de wolken.
Na een goed uur langs een heel mooi en heel gemakkelijk pad, komen we langs een eerste referentiepunt, Soda Springs. De wolken komen nu stilaan in de buurt, en het wordt dus meer en meer mistig. Het gaat nu steiler omhoog, richting de south crater, op een pad dat ook wel "The devil's staircase" wordt genoemd. Die staircase mag je dan letterlijk nemen, want op vele plaatsen waren er mooie trappen aangelegd. Zo is het wel comfortabel stijgen natuurlijk.
Nog voor we aan de south crater zijn , is het tijd om de regenjas aan en goed dicht te trekken, want de wind blaast de mist nu aan redelijke snelheid tegen ons aan.
Na de south crater, waar het mooi vlak en redelijk windstil is, komt de laatste klim naar de Red crater. Dit is andere koek. De wolken blazen nu met aanzienlijke snelheid horizontaal voorbij, en soms krijg je het gevoel van door een carwash te wandelen . De graat is wel stijl, maar ook breed en goed begaanbaar. Zonder problemen werken we ons een weg naar de top.
Ik zie dat Marleen haar wandelbroek voor de helft nat geworden is. En zeggen dat zij een supersonische waterdichte broek in haar rugzak zitten heeft. Maar met deze wind en op deze plek is het onbegonnen werk om je te gaan omkleden.
Na 2 en een half uur komen we aan de top van de red crater aan. Die red crater is een deel van Mount Tongariro, maar niet het hoogste punt. Die top gaan we niet doen omdat we het zo wel zwaar genoeg vinden, en omdat je met dit weer er toch niks van ziet.
Nu komt normaal gezien het mooiste stuk van de wandeling, omdat je langs de emerald lakes komt, maar het is pas als we er vlak tegen staan dat we ze zien. We nemen er toch maar een foto van...
We zakken nu langs een graat naar beneden. De wind is al wel een beetje gaan liggen, maar de mist is zo mogelijk nog dikker geworden. Een Amerikaanse man met een fluo rugzak, en een Britse jonge vrouw met dito jas, lijken soms wel in het ijle voor ons uit te zweven.
Het gaat nu door de mist via een zeer goed onderhouden pad verder naar beneden. Onderweg komen we een Nederlands koppel tegen dat de 4-daagse Northern Circuit aan het wandelen is, en ze vragen zich af of ze de hut die we verondersteld worden tegen te komen niet gemist hebben. Als we echter na een bocht de mist even zien optrekken, zien we plots de hut recht voor ons uit liggen. Het klaart nu verder uit, en als we ons op het terras van de hut zetten voor onze picknick, krijgen we zelfs een prachtig uitzicht over de vallei voorgeschoteld.
Na de picknick zetten we onze weg bergaf voort. Van mist is nu geen sprake meer, al hangt die nog steeds rond de berg, want de toppen van de twee vulkanen zullen we niet te zien krijgen.
De zon breekt zelfs af en toe eens door, en we halen onze schade in wat betreft foto's nemen. Na een tijdje bereiken we de boomgrens, en ja hoor, daar zijn ze weer : de krekels met hun oorverdovend getsjirp. Die hadden we nog niet gemist.
Iets voor 2 uur komen we aan het einde van de route, waar een parking is met een schuilhut.
En ja hoor, 5 minuten later begint het te regenen...